کاربرد استابلایزر چیست؟

نقش تثبیت کننده ولتاژ (استابلایزر ) برای دستگاه لیزر

تثبیت کننده ولتاژ (استابلایزر) به طور گسترده در زندگی روزمره و کاربردهای صنعتی، ازجمله یخچال، تهویه مطبوع، هوا فضا، کشتی ها، ایستگاه ها و اسکله ها استفاده می شود. هر جا ناپایداری ولتاژ وجود داشته باشد، یک رگولاتور وجود خواهد داشت. اگر دستگاه در حین استفاده با ناپایداری ولتاژ مواجه شود، ممکن است به راحتی باعث عدم راه اندازی دستگاه شود.

اگرچه صنعت برق داخلی در حال حاضر بسیار توسعه یافته است و اکثر مناطق برق رسانی شده اند، فناوری نیز به سرعت در حال توسعه است. فناوری توسعه و سرعت شبکه برق را نمی توان با فناوری صنعتی هماهنگ کرد. این امر همچنین باعث نوسانات ولتاژ فعلی شبکه در اکثر مناطق صنعتی شده است. تجهیزات فعلی با قدرت و دقت بالا به سرعت در حال توسعه هستند و راحتی که برای ما به ارمغان می آورند. برای تجهیزات در یک کارخانه بزرگ، ناپایداری ولتاژ یک اتفاق رایج است. در این زمان با استفاده از تنظیم کننده ولتاژ اتوماتیک می توان مشکل ناپایداری ولتاژ را حل کرد.

برای نقش یک محصول، ابتدا باید خود محصول را درک کنیم و تنظیم کننده نیز از این قاعده مستثنی نیست. تثبیت کننده ولتاژ همانطور که از نامش پیداست برای تثبیت ولتاژ استفاده می شود. این به دو دسته تقسیم می شود: سه فاز 380 ولت، تک فاز 220 ولت، راندمان ≥98٪، سطح عایق ترانسفورماتور به سطح H می رسد، برای کار مداوم طولانی مدت با توجه به تجهیزات استفاده می شود، برای مقاومت در برابر اضافه بار کوتاه در یک مدت زمان به دستگاه اجازه می دهد تا به طور معمول با عملکردهای اضافه ولتاژ و جریان اضافه کار کند.

برای برخی از تجهیزات با دقت بالا به ولتاژ بسیار بالا مورد نیازاست. اگر ولتاژ ناپایدار باشد، بر تولید نیز تأثیر می گذارد. اکنون دستگاه لیزر را به عنوان مثال در نظر بگیرید:

اگر ولتاژی که به دستگاه لیزر داده می شود ناکافی باشد، عمق برش دستگاه برش لیزرناکافی بوده و به احتمال زیاد ، برش قطعه تمام نمی شود.

با این حال، یک تثبیت کننده ولتاژ ویژه برای دستگاه لیزر در کنار دستگاه لیزر اضافه می شود تا ولتاژ پایداری را فراهم کند تا تجهیزات بتوانند به طور عادی کار کنند.استابیلایزر می تواند ولتاژ خیلی زیاد یا خیلی کم ( نوسانا ولتاژ) را به محدوده ولتاژ کاری معمولی دستگاه لیزر تبدیل کند. به طوری که دستگاه لیزر بتواند به طور معمول کار کند وعملکرد طبیعی دستگاه لیزر را تضمین کند.

همانطور که همه می دانیم قیمت دستگاه لیزر بسیار بالاست. اگر به مدت طولانی تحت ولتاژ ناپایدار کار کنید، به دستگاه لیزر نیز آسیب می رساند. علاوه بر تعمیر دستگاه، تأثیر آن در زمان تحویل بسیار تاثیر گذار است. فعال کردن رگولاتور اختصاصی ولتاژ علاوه بر تثبیت ولتاژ، از لیزر در برابر آسیب ولتاژ محافظت می کند که معادل افزودن یک لایه محافظ به لیزر است.

بنابراین ،خریداران باید در هنگام خرید دستگاه لیزر توجه داشته باشند که دستگاه به تثبیت کننده ولتاژ (استابیلایزر) مجهز باشد تا نگرانی های آینده برای استفاده از دستگاه لیزر برطرف شود.

یک تنظیم کننده ولتاژ خودکار، بین دستگاه لیزر و سیستم منبع تغذیه متصل می شود. عمدتاً برای جلوگیری از تداخل شبکه های برق خارجی استفاده می شود و منبع تغذیه تنظیم شده برای بارهای القایی، خازنی و مقاومتی مناسب است، می تواند به طور مداوم برای مدت طولانی کار کند و می تواند در برابر اضافه بار آنی (۲-۳ برابر جریان نامی) مقاومت کند.

البته برخی از مشتریان هنگام انتخاب دستگاه لیزر احساس می کنند که ولتاژ آنها کافی است. برای خرید رگولاتور ولتاژ اتوماتیک نیازی به صرف هزینه اضافی نیست. در واقع، از دیدگاه توسعه بلندمدت، اگر دستگاه لیزر مجهز به تنظیم کننده ولتاژ نباشد، هنگامی که ولتاژ ناپایدار است، دقت محصول دقیق نیست وامکان سوختن سورس لیزروجود دارد. بنابراین، تثبیت کننده ولتاژ ویژه برای دستگاه لیزر فقط در مراحل اولیه پرداخت می شود، اما برای توسعه بعدی، در واقع هزینه کمی در بر دارد.

ویژگی های دستگاه لیزر تثبیت کننده ولتاژ ویژه

  • تنظیم کننده ولتاژ ویژه برای دستگاه لیزر از ترکیب مدار کنترل تریستور تشکیل می شود. در حین استفاده تماسی ندارد و نیازی به نگهداری ندارد. دقت تنظیم ولتاژ به 5٪ ± می رسد و دقت تنظیم ولتاژ می تواند به MS40 برسد.
  • ایمن و قابل اعتماد: دارای اضافه بار، اضافه ولتاژ، ولتاژ کم، افت فاز، اتصال کوتاه، حفاظت از گرمای بیش از حد و سایر عملکردها است که می تواند از بار محافظت کند.
  • عملکرد از پیش تعیین شده قوی: مقدار ولتاژ خروجی، حد حفاظت، دقت تنظیم ولتاژ، سرعت تنظیم ولتاژ را می توان تنظیم کرد.
  • عملکرد بای پس، نگهداری آسان: می توان بین “ولتاژ تنظیم شده” و “منبع تغذیه بای پس” سوییچ کرد که برای تعمیر و نگهداری در هنگام نقص راحت باشد.
  • تنظیم کننده ولتاژ اتوماتیک از یک مدار تثبیت کننده ولتاژ، یک مدار کنترل و یک موتور سروو تشکیل شده است. هنگامی که ولتاژ ورودی یا بار تغییر می کند، مدار کنترل، نمونه برداری را مقایسه و تقویت می کند و سپس سروو موتور را به چرخش می کشاند تا موقعیت برش کربن رگولاتور را تغییر دهد. با تنظیم خودکار نسبت چرخش سیم پیچ، ولتاژ خروجی ثابت می ماند.

تفاوت بین تثبیت کننده ولتاژ سروو و تثبیت کننده رله

  • تثبیت کننده های ولتاژ سروو: تثبیت کننده های سروو ولتاژ انواع مختلفی از تثبیت کننده ها هستند که از موتور سروو برای اصلاح ولتاژ استفاده می کنند. تثبیت کننده های سروو دقت ولتاژ خروجی بالایی را تقریباً ارائه می دهند. %۱± با تغییرات ولتاژ ورودی تا ±۵۰%. این تثبیت کننده ها از یک موتور سروو، ترانسفورماتور باک بوست، ترانسفورماتور خودکار، مدار کنترل و درایور موتور به عنوان اجزای ضروری تشکیل شده اند. در استابلایزرهای سروو ولتاژ، انتهای ترانسفورماتور بوست باک اولیه به شیر ثابت شیر ​​ترانسفورماتور خودکار و انتهای دیگر ترانسفورماتور بوست باک اولیه به بازوی متحرک کنترل شده توسط سروو موتور متصل می شود. مدار کنترل الکترونیکی& نوسانات ولتاژ را تشخیص می دهد و در صورت بروز خطا، مدار موتوری را راه اندازی می کند که بازوی اتوترانسفورماتور را حرکت می دهد. این تغذیه اولیه ترانسفورماتور باک بوست به گونه ای است که ولتاژ ثانویه باید ولتاژ خروجی مورد نظر باشد. تثبیت کننده های سرو از یک میکروکنترلر یا پردازنده استفاده می کنند تا مدار کنترل بتواند به کنترل هوشمند دست یابد. تثبیت کننده های سرو را می توان بیشتر به عنوان تک فاز، سه فاز (متعادل یا نامتعادل) طبقه بندی کرد. مزایای تثبیت کننده های سروو سرعت تصحیح بالا، قابلیت اطمینان بالا، دقت بالای خروجی تثبیت شده و توانایی مقاومت در برابر جریان های هجومی است.
  • تثبیت کننده های رله ای: تثبیت کننده های ولتاژ نوع رله ای با سوئیچ کردن رله ها برای اتصال یکی از چندین ضربه ترانسفورماتور به بار، مقررات ولتاژ را انجام می دهند. تثبیت کننده ولتاژ رله ای دارای یک مدار الکترونیکی و مجموعه ای از رله ها در کنار ترانسفورماتور است که می تواند یک ترانسفورماتور حلقوی یا ترانسفورماتور هسته آهنی باشد که بر روی ثانویه آن ضربه می زند و مدار الکترونیکی از تقویت کننده عملیاتی، مدار یکسو کننده، واحد میکروکنترلر و سایر اجزا تشکیل شده است. هنگامی که مقدار مرجع ذکر شده توسط منبع ولتاژ مرجع داخلی با ولتاژ ورودی مطابقت نداشته باشد، تثبیت کننده حالت کار را روشن می کند. هنگامی که مدار نوسان را شناسایی می کند، رله مربوطه را برای اتصال ضربه مورد نظر به خروجی سوئیچ می کند. تثبیت کننده های رله ای کار می کنند یا ولتاژ را در صورت تغییر ولتاژ ورودی  ۱۵% ±تا  ۶%± با دقت ولتاژ خروجی  ۵%± تا  ۱۰%± تغییر می دهند. این تثبیت کننده ها به دلیل وزن و هزینه کم برای دستگاه های با رتبه پایین محبوب هستند. در کنار این، این تثبیت کننده ها دارای محدودیت های خاصی از جمله اصلاح ولتاژ آهسته، دوام کمتر، قطع شدن مسیر برق و قابلیت اطمینان کمتر هستند.

تفاوت های تثبیت کننده های سروو و تثبیت کننده های رله ای

  • دقت ولتاژ

تثبیت کننده های سروو دارای دقت ولتاژ خروجی % ۱± هستند در حالی که تثبیت کننده های رله ای دارای دقت ولتاژ خروجی% ۱۰ ±هستند.

  • فناوری

تثبیت کننده های سروو از موتورهای سروو استفاده می کنند در حالی که تثبیت کننده های رله ای از رله استفاده می کنند.

  • اجزاء

تثبیت کننده های سروو شامل موتور سروو، ترانسفورماتور باک بوست، ترانسفورماتور خودکار، مدار کنترل و درایور موتور هستند در حالی که تثبیت کننده های رله ای از تقویت کننده عملیاتی، مدار یکسو کننده، واحد میکروکنترلر و سایر اجزا تشکیل شده است.

  • معیارهای عملکرد

تثبیت کننده های سروو از ترانسفورماتور باک بوست متصل به شیر ثابت استفاده می کنند در حالی که تثبیت کننده های رله ای از مجموعه ای از رله ها در کنار ترانسفورماتور استفاده می کنند.

  • قابلیت اطمینان و دوام

استابیلایزرهای سروو نسبت به تثبیت کننده های رله قابل اعتمادتر و بادوام تر هستند.

  • سرعت تصحیح ولتاژ

سرعت تصحیح ولتاژ تثبیت کننده سروو بیشتر از تثبیت کننده های رله ای است.

در مجموع، دستگاه‌های برش لیزری دستگاه‌های شگفت‌انگیزی هستند و اکثر آنها بدون وقفه کار می‌کنند تا یک تجارت لیزر کارآمد را فراهم کنند. مانند همه دستگاه‌ها، برخی از پارامترهای سیستم لیزر شما ممکن است به دلایل مختلف در طول زمان ثابت نمانند. به طور کلی، یک ولتاژ ورودی بالا برای عملکرد یک سیستم لیزر ضروری است.

بنابراین، مشکلات منبع تغذیه در دراز مدت اجتناب ناپذیر است. هر گونه مشکل الکتریکی می تواند دینامیک لیزرها را تحت تأثیر قرار دهد و ممکن است منجر به کاهش توان و نوسانات شود. تغییرات مکرر ولتاژ به طور جدی بر برش معمولی تجهیزات دستگاه برش تأثیر می گذارد و در نتیجه کیفیت برش مطابق با استاندارد نیست. تثبیت کننده ولتاژ، همچنین به عنوان تنظیم کننده ولتاژ شناخته می شود، یکی از لوازم جانبی ضروری دستگاه لیزر است، زیرا می تواند از تداخل شبکه برق خارجی جلوگیری کند و ولتاژ پایدار را به دستگاه برش لیزر برساند.

نکته: توان استابیلایزرها با واحد KVA نشان داده می شوند و با توجه به توان سورس برای دستگاه انتخاب می شوند .

سایر مقالات ما

دیدگاه کاربران (0)
0 0 رای ها
guest
امتیاز شما
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
guest
امتیاز شما
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها