پارامترهای مختلف در ماشینهای برش لیزر فایبر

ماشینهای برش لیزر فایبر (دستگاه برش لیزر فایبر) برای برش موادی مانند فلز، پلاستیک، چوب و سایر مواد با استفاده از پرتو لیزر پرقدرت استفاده می شود. چندین پارامتر وجود دارد که می توان آنها را در دستگاه های برش لیزر فیبر تنظیم کرد تا به نتایج مطلوب برش رسید. برخی از این پارامترها عبارتند از:

پارامترهای مختلف در کیفیت ماشینهای برش لیزر فایبر

  • فشار هوای کمکی
  • توان لیزر
  • سرعت برش
  • موقعیت فوکوس

.فشار هوای کمکی یکی از پارامترهایی است که بر کیفیت برش تأثیر می گذارد.

  • همه ما می دانیم که در فرآیند پردازش ماشینهای برش لیزر فایبر، نقش گاز کمکی این است که سرباره تولید شده توسط برش را منفجر کرده و منطقه برش تحت تأثیر حرارت را خنک کند. معمولاً اکسیژن، هوای فشرده، نیتروژن و گازهای بی اثر را به عنوان گازهای کمکی برای دستگاه های برش لیزر فایبر در نظر می گیریم. برای برخی از مواد فلزی و غیرفلزی، گاز بی اثر یا هوای فشرده مناسب ترین است. از آنجا که چنین گاز کمکی می تواند از سوختن مواد جلوگیری کند، از گاز بی اثر برای برش آلیاژ آلومینیوم استفاده می شود. برای اکثر متریال های فلزی، گاز فعال (مانند اکسیژن) استفاده می شود زیرا اکسیژن سطح فلز را اکسید می کند تا راندمان برش را بهبود بخشد.
  • در اینجا می‌خواهیم یادآوری کنیم که فشار کمکی تولید شده در ماشینهای برش لیزر فایبر آسان نیست که خیلی زیاد یا خیلی کم باشد. زیرا زمانی که فشار هوای کمکی بیش از حد بالا باشد، ممکن است جریان های گردابی روی سطح مواد برش خورده ظاهر شود که توانایی حذف مذاب را ضعیف می کند و برش نهایی نه تنها عریض می شود، بلکه سطح برش بسیار ناهموار خواهد بود. هنگامی که فشار هوای کمکی خیلی کم باشد، مواد مذاب نمی توانند به طور کامل دمیده شوند، که باعث می شود سرباره به سطح پایینی مواد بچسبد. بنابراین، در پردازش با دستگاه برش لیزر فایبر، فشار گاز کمکی باید به طور معقولی تنظیم شود تا کیفیت برش عالی حاصل شود.

توان لیزر یکی از پارامترهایی است که بر کیفیت برش تاثیر می گذارد.

  • امروزه دستگاه های برش لیزر فایبر ۵۰۰وات، ۱۰۰۰وات، ۱۵۰۰وات ، ۲۰۰۰وات، ۳۰۰۰وات ، ۴۰۰۰وات ،۶۰۰۰ وات، ۸۰۰۰ وات، ۱۲۰۰۰ وات الی ۱۰۰ کیلووات به آسانی در دسترس می باشند. انواع دستگاه های برش لیزر فایبر برای رفع نیازهای شما کافی است. توان دستگاه برش لیزر فایبر بر سرعت برش، عرض شکاف و ضخامت برش تأثیر می گذارد و در نهایت بر کیفیت برش متریال فلزی تأثیر می گذارد. هنگام خرید دستگاه برش لیزر فایبر، مشتریان باید ویژگی های متریال تحت برش و اصل تجهیزات برش را در نظر بگیرند.
  • به عنوان مثال در ماشینهای برش لیزر فایبر، برای متریالی با هدایت حرارتی خوب، نقطه ذوب بالا و بازتاب بالای سطح برش، باید یک دستگاه برش لیزری فایبر بزرگتر خریداری شود. مهندسان مکانیک پس از سال ها تحقیق و بررسی بر این باورند که دستگاه برش لیزر فایبر باید دارای توان لیزری باشد که تحت شرایط خاص ، بهترین کیفیت برش را به دست آورد. اگر قدرت برش در فرآیند برش واقعی بیشتر یا کمتر از چنین قدرت بهینه ای باشد، کیفیت برش به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

سرعت برش یکی از پارامترهایی است که بر کیفیت برش تأثیر می گذارد.

  • در پردازش دستگاه برش لیزر فایبر، سرعت برش تأثیر قابل توجهی بر کیفیت برش دارد. سرعت برش مناسب باعث می شود سطح برش خط نسبتاً پایداری را نشان دهد و در قسمت پایینی ، سرباره تولید نشود. وقتی فشار گاز کمکی و توان لیزر ثابت است، سرعت برش و عرض شکاف با هم نسبت عکس دارند.
  • به عبارت دیگر، زمانی که سرعت برش نسبتاً آهسته باشد، زمان عمل انرژی لیزر بر روی شکاف طولانی می شود و عرض شکاف افزایش می یابد. هنگامی که سرعت بسیار کم است، زمان عمل پرتو لیزر بسیار طولانی است و در نتیجه اختلاف زیادی بین شکاف های بالایی و پایینی ایجاد می شود و در نتیجه کیفیت برش کاهش می یابد. با افزایش سرعت برش، زمان عمل انرژی پرتو لیزر بر روی متریال کوتاه‌تر می‌شود، که انتشار حرارت و اثرات هدایت گرما را کاهش می‌دهد و در نتیجه عرض شکاف را کاهش می‌دهد. هنگامی که سرعت برش بیش از حد بالا باشد، متریال به دلیل گرمای ناکافی برش از بین نمی روند که به آن برش ناقص می گویند. علاوه بر این، مواد مذاب را نمی توان به موقع منفجر کرد و مواد مذاب ممکن است باعث جوش مجدد درز برش خورده شود.

موقعیت فوکوس یکی از پارامترهایی است که بر کیفیت برش تأثیر می گذارد.

  • موقعیت کانونی به فاصله نقطه کانونی لیزر فایبر تا سطح متریال اشاره دارد. ناهمواری سطح برش، شیب، عرض شکاف و چسبندگی بقایای مذاب ( سرباره) تا حد زیادی تحت تأثیر موقعیت کانونی (فوکوس) قرار دارند. اگر موقعیت فوکوس خیلی جلوتر باشد، قسمت پایینی متریال برش خورده گرمای بیشتری جذب می کند. سپس مواد ذوب شده پس از سرد شدن به شکل کروی به سطح زیرین ماده می‌چسبند که بر زبری سطح برش اثر می‌گذارد.
  • اگر موقعیت فوکوس خیلی عقب باشد، انتهای پایینی ماده در حال برش گرمای کمتری را جذب می کند. به این ترتیب مواد موجود در شکاف را نمی توان به طور کامل ذوب کرد و برخی از باقی مانده های تیز و کوتاه به سطح زیرین ورق می چسبد.

بنابراین در استفاده از ماشینهای برش لیزر فایبر باید به تأثیر فشار هوای کمکی، توان لیزر، سرعت برش و موقعیت فوکوس بر کیفیت برش توجه کرد.

سایر مقالات ما

دیدگاه کاربران (0)
0 0 رای ها
guest
امتیاز شما
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
guest
امتیاز شما
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها